הדיווחים על החמרה בכמויות הספאם נמשכים כבר מספר שנים, ובחודשים האחרונים מדובר על רמות קריטיות, כשהנתונים מצביעים על כך שלמעלה מ- 90% מכמויות הדואר האלקטרוני הן דואר זבל. ברמה זו ספקי שירותי האינטרנט לא יכולים להרשות לעצמם להישאר אדישים. אצל ספקי התקשורת נוצר עומס על המערכות ואילו אצל ספקי שירותי הדואר האלקטרוני, בנוסף לעומס, נפגעים גם השירות ושביעות רצון הלקוחות.
הציבור הרחב כמעט לא מרגיש את ההחמרה שמדווחים עליה באופן משמעותי. כך עלה מסקר שביצעה האריס אינטראקטיב לאחרונה: רק 49% מהגולשים חשו כי חל גידול כלשהו בכמויות במהלך השנה האחרונה, בעוד24% ציינו כי הכמות נשארה כפי שהייתה ו- 27% חשו כי חל פיחות. אך לגבי אנשי שיווק אשר משתמשים בדואר אלקטרוני ככלי חשוב לשימור הקשר עם הלקוחות, ואשר יכולים לשלוח אלפי הודעות בכל פעם, מדובר בשינוי שחשוב להיערך אליו בהתאם.
מחקר הנתונים שמתקבלים במערכת הדיוור NetMailer, גילינו כי הוטמייל ביצעה החמרה גורפת במערכת סינון הספאם, וכי כל תמונות הרקע מוסרות באופן אוטומטי. החמרה זאת מצטרפת לשורה של החמרות נוספות כגון סינון של כל סוג של קוד (גם שפת העיצוב CSS). גם במגרש הדואר האלקטרוני של YAHOO חלה החמרה נוספת. מערכת הסינון של YAHOO נהייתה בעלת אצבע קלה על ההדק, ופעמים רבות חוסמת לחלוטין את ההגעה של דואר שהיא מזהה כדואר זבל. ישנם גם סימנים כי דואר אלקטרוני הנשלח מישראל לתיבות דואר של YAHOO מקבל ציון גבוה יותר במערכת סינון הספאם, וככזה הוא בעל סבירות גבוהה יותר להיחסם.
המלחמה בספאם לא תהרוג את הדואר השיווקי ברשות, אך היא דורשת ייעול, והתאמה למציאות קפדנית יותר. המטרה של אנשי שיווק אשר שולחים דואר אלקטרוני ברשות (על פי ההגדרות בחוק) צריכה להיות בידול של הדואר שהם שולחים מהספאם - גם בצורה, גם בתוכן, וגם בטכנולוגיה. מדוור אלקטרוני יעיל, שאינו רוצה ליפול במלכודות הספאם, צריך להתמקד היום בתוכן ופחות בגרפיקה. חלפו הימים בהם ניתן היה לשלוח מודעה כתמונה גדולה. הדבר גם עומד בקנה אחד עם ציפיות והעדפות הלקוחות - הם מחפשים ערך אמיתי מן הדיוור ולא עוד סיסמת מכירות או תמונה יפה. ככל שהדיוור נבנה באופן יותר אישי ורלוונטי ללקוח כך האפקטיביות שלו עולה. להלן כמה נקודות שכדאי לשקול לאור ההחמרה בסינון, כדי לשמור על אפקטיביות גבוהה:
1. שקיפות - להבליט את זהות השולח באמצעות לוגו ופרטים נוספים. כך קטן הסיכוי שלקוחות יחשבו שהדיוור הוא דואר זבל.
2. שימוש בגרפיקה פשוטה - שמירה על מספר מינימאלי של תמונות. הנפח המקסימלי להודעה ירד ל - 100K בלבד.
3. לשמור על קוד פשוט , מינימום HTML עדיפות לטקסט.
4. אם בכל זאת רוצים לשלב גרפיקה מתקדמת - לעשות שימוש במערכת התומכת בכך בצורה אפקטיבית.
5. לנצל הזדמנויות כגון שליחת חשבונית או אישור פעולה במערכת כדי לצרף מידע נוסף.
6. לעשות שימוש ברשימות תפוצה מעודכנות - כאלה שלא ייצרו דואר חוזר רב.
7. פרסונליזציה - לשלוח לקהל הנכון את הדבר הנכון.
8. לאפשר ביטול רישום דרך הדואר
הציבור הרחב כמעט לא מרגיש את ההחמרה שמדווחים עליה באופן משמעותי. כך עלה מסקר שביצעה האריס אינטראקטיב לאחרונה: רק 49% מהגולשים חשו כי חל גידול כלשהו בכמויות במהלך השנה האחרונה, בעוד24% ציינו כי הכמות נשארה כפי שהייתה ו- 27% חשו כי חל פיחות. אך לגבי אנשי שיווק אשר משתמשים בדואר אלקטרוני ככלי חשוב לשימור הקשר עם הלקוחות, ואשר יכולים לשלוח אלפי הודעות בכל פעם, מדובר בשינוי שחשוב להיערך אליו בהתאם.
מחקר הנתונים שמתקבלים במערכת הדיוור NetMailer, גילינו כי הוטמייל ביצעה החמרה גורפת במערכת סינון הספאם, וכי כל תמונות הרקע מוסרות באופן אוטומטי. החמרה זאת מצטרפת לשורה של החמרות נוספות כגון סינון של כל סוג של קוד (גם שפת העיצוב CSS). גם במגרש הדואר האלקטרוני של YAHOO חלה החמרה נוספת. מערכת הסינון של YAHOO נהייתה בעלת אצבע קלה על ההדק, ופעמים רבות חוסמת לחלוטין את ההגעה של דואר שהיא מזהה כדואר זבל. ישנם גם סימנים כי דואר אלקטרוני הנשלח מישראל לתיבות דואר של YAHOO מקבל ציון גבוה יותר במערכת סינון הספאם, וככזה הוא בעל סבירות גבוהה יותר להיחסם.
המלחמה בספאם לא תהרוג את הדואר השיווקי ברשות, אך היא דורשת ייעול, והתאמה למציאות קפדנית יותר. המטרה של אנשי שיווק אשר שולחים דואר אלקטרוני ברשות (על פי ההגדרות בחוק) צריכה להיות בידול של הדואר שהם שולחים מהספאם - גם בצורה, גם בתוכן, וגם בטכנולוגיה. מדוור אלקטרוני יעיל, שאינו רוצה ליפול במלכודות הספאם, צריך להתמקד היום בתוכן ופחות בגרפיקה. חלפו הימים בהם ניתן היה לשלוח מודעה כתמונה גדולה. הדבר גם עומד בקנה אחד עם ציפיות והעדפות הלקוחות - הם מחפשים ערך אמיתי מן הדיוור ולא עוד סיסמת מכירות או תמונה יפה. ככל שהדיוור נבנה באופן יותר אישי ורלוונטי ללקוח כך האפקטיביות שלו עולה. להלן כמה נקודות שכדאי לשקול לאור ההחמרה בסינון, כדי לשמור על אפקטיביות גבוהה:
1. שקיפות - להבליט את זהות השולח באמצעות לוגו ופרטים נוספים. כך קטן הסיכוי שלקוחות יחשבו שהדיוור הוא דואר זבל.
2. שימוש בגרפיקה פשוטה - שמירה על מספר מינימאלי של תמונות. הנפח המקסימלי להודעה ירד ל - 100K בלבד.
3. לשמור על קוד פשוט , מינימום HTML עדיפות לטקסט.
4. אם בכל זאת רוצים לשלב גרפיקה מתקדמת - לעשות שימוש במערכת התומכת בכך בצורה אפקטיבית.
5. לנצל הזדמנויות כגון שליחת חשבונית או אישור פעולה במערכת כדי לצרף מידע נוסף.
6. לעשות שימוש ברשימות תפוצה מעודכנות - כאלה שלא ייצרו דואר חוזר רב.
7. פרסונליזציה - לשלוח לקהל הנכון את הדבר הנכון.
8. לאפשר ביטול רישום דרך הדואר